På Storemyr og Eigeland, Vestre Moland kommune, var det på 1900-tallet postkontor. Den gangen var posten organisert på en helt annen måte enn i dag. På kulturminnedagen 2024 som ble markert med vandring langs den gamle jernbanetrasèen fra sogneskiftet/ kommunegrensen til Birkenes til Storemyr, hadde deltakerne en stopp på «gamle Eigeland stasjon». Vidar Sørbotten, tidligere postansatt, hadde litt posthistorie å fortelle om dette området.
I etterkant har Vidar Sørbotten kommet med utfyllende informasjon om posthistorien i Vestre Moland og spesielt området Eigeland-Storemyr. Han skriver:
«Jeg føler ofte at Postens historie ikke tillegges særlig oppmerksomhet. Men sannheten er at postens tjenester har hatt svært stor betydning for samfunnet helt siden Postvesenet i Norge ble opprettet i 1647.
Lillesand fikk sitt første poståpneri på slutten av 1700- tallet eller begynnelsen av 1800- tallet (på Tingsaker): Vestre Moland poståpneri. Det ble flyttet til byen i 1836 og omgjort til postekspedisjon.
Postveien som brevene fulgte til Nedenes amt ble kalt Vestlandsruta. Den gikk mellom Oslo og Stavanger. Traseen østfra kom via Vestlandske hovedvei til Kaldvell, passerte Heldal og Gamleveien forbi Øvre Tingsaker, forbi Møglestu og nordover til Birkeland. Langs postruta var det såkalte postgårder vekslende steder underveis.
Langs Vestlandsruta gjennom Vestre Moland kom det et nytt poststed i 1907: Storemyr.
Da hadde hovedpostgangen gått over på dampskip. (Postvesenet var første reder med DS Constitutionen.) Men om vintrene var bare postskyssen i Vestlandsruta den farbare vei.

Eigeland stasjon 1927

Fra Postmuseet har jeg sakset følgende informasjon:
«STOREMYR brevhus, i Vestre Moland kommune, Nedenes amt, under Lillesand postdistrikt, ble opprettet den 1.8.1907.
Brevhuset STOREMYR ble lagt ned fra 1.1.1920 og samtidig omgjort til poståpneri under navnet Eikeland.
EIKELAND poståpneri, ved jernbanestasjonen Eigeland, på Lillesand-Flaksvandbanen, i Vestre Moland herred, Aust- Agder fylke, under Lillesand postdistrikt, ble underholdt fra 1.1.1920 i stedet for det tidligere Storemyr brevhus, i rute nr. 3160. Sirk. 70, 23.12.1919.

Poståpneriet EIKELAND ble nedlagt fra 1.2.1951. Sirk. 33, 15.12.1950. Ny postadresse: LILLESAND. Kilde: Nedlagte poststeder og poststeder som har endret navn i tiden 1900–1981.
Brevhusstyrer: Jernbanevokter Tønnes Andreas Ommundsen Egeland 1.8.1907 (f. 1859)
Poståpnere:
Landhandler Joh. Didriksen 1.1.1920 (f. 1861).
Småbruker Peder Karsten Kleverud 16.6.1931 (f. 1877).
Småbruker Olav Heimdal 1.2.1950 (f. 1897).»

Av informasjon elles, kan nevnes Vestre Moland gårds- og slektshistorie, bind 2. Der finner vi jernbanemannen Tønnes Andreas Ommundsen Eigeland på Øvre Eikeland, bruk nr. 1 (nå nr. 24) til sin død i 1914. Tønnes kom fra en husmannsplass på Ytre Eigeland, og i Digitalarkivet er han i yngre år omtalt som sjømann, tjener og tjenestegutt. Postmuseet har ikkje opplysninger om hvem som var brevhusstyrer frå 1914 til -20.

Om Johan Didriksen står det i gårds- og slektshistorien at han hadde butikk og «et lite postkontor» på Marismyr. Men i kunngjøringen fra postkontoret i Lillesand skulle poståpneriet ligge tett ved jernbanestasjonen. (Forandringer kan derfor ha skjedd etterpå).
For øvrig var det slik den gang at poståpnerens bolig og/eller virksomhet hadde stor betydning for hvor poståpneriet var drevet.
Peder Karsten Kleverud finner vi i My Heritage i USA i 1919/-20. I flg. Digitalarkivet var han født i Holmestrand og reiste til sjøs som ung mann. Tilbake i Norge kom han og kona Asgerd til Vestre Moland. Folk husker at han bodde på Storemyr, bruk nr. 36 der hans datter, Lovise, var gift med Henrik Schenk.
Olav Heimdal bodde på Øvre Eigeland, bruk nr. 3.

Ved Eikeland poståpneri var det ei landpostrute: Eigeland-Storehei-Grimenes (lp. rute nr. 3148). Den ble opprettet 1.1.1920 og kjørt 3 ganger pr. uke.
Didriksen er nevnt både som poståpner og landpostbud. Trolig var det slik for Kleverud og Heimdal også(?).

Hva er forskjellen på et brevhus og et poståpneri?
Begge er et posthus hvor folk kan få utført postale tjenester.
Opprinnelig hadde poststedene inn- og utlevering av vanlige brevpostsendinger. Verdibrev og tidninger (aviser og blad) kom tidlig. Det samme med brevpakker og pakkepost. Seinere kom pengetjenester som postanvisninger, postoppkrav og postinkassasjoner.
En poståpner hadde ansvar for å åpne postsekkene som kom, ta ut posten til stedet og sende sekken videre slik som på postgårdene i gamle dager. Men på Eikeland fikk de bare post til eget nærområde, først med toget – etter ca. 1930 med buss. Et poståpneri utførte, stort sett, alle Postens tjenester.
Et brevhus hadde færre tjenester å tilby. De var unntatt fra pengetjenester og det som kaltes bokførte sendinger (verdibrev, rekommanderte brev, postpakker og postoppkrav). Det var for øvrig stedlige forskjeller mellom brevhus.
Langs Flaksvandbanen var det, fra banens første driftsår 1896, poståpneri også på Tveide, Birkeland og Flaksvatn. Med andre ord: 5 poststeder var knyttet til Lillesand-Flaksvandbanen AS. Før selskapet begynte med busser på 1930-tallet hadde toget stor betydning for posten. Postverket betalte selvsagt tilskudd for dette, både for tog og buss, noe som igjen var viktig for selskapet og rutetilbudet til folk.»
Vidar Sørbotten